KNAP ACADEMIE | Effectief communiceren – KISS, om de media te overwinnen
KNAP ACADEMIE: Het eigentijdse opleidingsinstituut door en voor maatschappelijke en professionele vernieuwers.
KNAP, knap, academie, academy, Nederlands, Opleiding, leergang, training, publiek domein, sociaal domein, sociale vraagstukken, maatschappij, politiek, openbaar bestuur, maatschappelijk, persoonlijke ontwikkeling, effectiviteit, vaardigheden, leiderschap, innovatie, vernieuwing, sociaal bestel, middenveld, freelance trainer, verschil maken, professioneel, collectief, collectieve, senior, eigentijds, sociaal ondernemerschap, democratie, empowerment, lokaal, lokaleopleidingsinstituut, opleiding, colleges, trainingen, adviseur, coachings, publieke domein, ambtenaar, overheid, beleid
1264
page-template-default,page,page-id-1264,ajax_leftright,page_not_loaded,,normal,shadow2

NuInschrijven_button

Effectief communiceren – KISS, om de media te overwinnen

Ontwikkeld door: Abi Daruvalla

Praten is makkelijk. U kunt heel veel, of juist heel weinig, zeggen. Men luistert, maar het is pas effectief als men  ook begrijpt  wat U ermee bedoelt. En dat doen ze niet alleen door te luisteren, maar ook door te kijken en voelen aan hoe je het vertelt. Dan pas bent U effectief aan het communiceren.

Mensen hebben steeds minder tijd en zin in lange, ingewikkelde verhalen. Nergens is dit duidelijker dan bij een gesprek met journalisten. Maar ook je collega’s, vakgenoten en kennissen willen gewoon een kort en bondig antwoord op hun vragen. Dus: KISS (Keep It Short & Simple)

Training KISS

Hoe legt U ingewikkelde verhalen uit aan een breed publiek? Hebben Britse en Amerikaanse journalisten dezelfde informatie nodig als Nederlandse media? Ze hebben in ieder geval een andere journalistieke cultuur. We leven in een wereld waarin verhalen – gewenst of niet – wereldwijd verspreid worden. Zo kunt U ineens erg veel internationale media aandacht krijgen. Bent U er klaar voor?

Het kan zijn dat U graag iets wil vertellen aan een bredere doelgroep. Zoals Woon- en Zorgcentrum Humanitas in Deventer met hun initiatief ‘Student op kamers tussen de ouderen’. Een verhaal dat eerder dit jaar door verschillende buitenlandse media (inclusief het BBC) over de hele wereld gebruikt werd.

Maar bent U ook voorbereid als er een minder leuke situatie zich voordoet.  Als er ineens de wereldpers op uw stoep staat na bijvoorbeeld, een schietpartij op een school in uw gemeente?  Alphen aan den Rijn 2011 is niet uniek. Wat te doen als er iemand met Ebola opgenomen wordt in een ziekenhuis in uw regio? Of als er rellen uitbreken in uw dorp na een feest melding op Facebook (Haren 2013). Het gebeurt niet vaak. Gelukkig. Maar het kan – overall, op een willekeurige dag. Bent U er klaar voor?

Deze training is geschikt voor burgermeesters, fractievoorzitters, wethouders, gemeente- zorg- schoolbestuurders, politie en gemeente voorlichters, communicatie (PR) personeel van maatschappelijke organisaties, enz. Kortom iedereen die wil weten hoe zij hun verhaal effectief naar buiten kunnen brengen, geïnspireerde interviews kunnen geven en in crisissituaties op een gepast manier met de (internationale) media om kunnen gaan.

De focus van de training hangt af van wat U nodig heeft:

  • formuleren van een helder verhaal gericht aan de media
  • ‘pitching & presentatie’ als voorbereiding op een persconferentie or media interviews
  • media communicatie na aanleiding van een crisis (scenario’s oefenen)

De standaard mediatraining duurt één dag en is in principe geschikt voor maximaal 3 deelnemers.

Aan het eind van de training kunnen deelnemers:

  • begrijpen hoe de buitenlands media werken
  • duidelijke kernboodschappen formuleren (KISS)
  • hun verhaal met verve overbrengen met inzet van alle 3 communicatie elementen

Als U begrijpt hoe journalisten werken en wat zij van U nodig hebben, dan werkt U samen aan een verhaal dat er toe doet. Dan ziet U journalisten nooit meer als uw vijand.

Programma

De training bestaat uit theorie en praktijk. Er is veel aandacht voor alle drie de elementen van communiceren: inhoud, verbale en non-verbale communicatie. Video opnames worden gebruikt tijdens rollenspellen en die worden besproken met het oog op verbetering. Het accent ligt op het opbouwen van zelfvertrouwen en het delen van ervaringen.

NuInschrijven_button

background