Opdrachtgeverschap van alle kanten bekeken
De rol van een opdrachtgever is er meestal eentje, die er “nog even bij komt”. Vaak betekent dit ook dat het moeite kost om voldoende aandacht te schenken aan het opdrachtgeverschap. Het is immers niet je hoofdtaak om een project te laten starten voor een belangrijke verandering. Net zoals de aansturing van een gemeenschappelijke regeling of de uitbesteding van een taak aan een agentschap of zelfstandig bestuursorgaan vaak maar een deeltaak is, net zoals het snel inhuren van wat flexibele capaciteit. En het blijkt vooral nooit klaar te zijn, als de opdracht ‘geregeld’ is.
Deze korte digitale cursus – twee uur – probeert je niet te verleiden om meer tijd en energie in het opdrachtgeverschap te steken. Doe het gerichter. Neem je eigen manier van werken als vertrekpunt, pas die nog beter toe en wordt vooral effectiever door vanuit meerdere kanten te leren kijken naar je eigen situatie.
Opzet
In de sessie starten we interactief om je bewust te maken hoe je kijkt naar het ‘opdracht geven’. Je herkent de dilemma’s, die zich er altijd bij voordoen. Je realiseert je waar die ontstaan. Je ziet ook hoe anderen naar het opdrachtgeverschap kijken, hoe zij er mee omgaan en zo leer je ook hun dilemma’s kennen. Andere dilemma’s, ook lastige, maar wel andere!
We nemen samen negen verschillende manieren door hoe je naar het opdrachtgeverschap kunt kijken en met deze rol kunt omgaan. Je krijgt zo een reflectie op welke manier(en) je zelf de rol van opdrachtgever oppakt. Dat is op zich al interessant omdat je hierdoor je eigen acties gerichter kunt bijsturen. We reiken daarnaast ook interactief nieuwe manieren aan om naar je eigen situatie te kijken, door je kennis te laten maken met andere dilemma’s en andere manieren om naar de relatie met je opdrachtnemer te kijken.
Wat je leert
Je wordt bewuster hoe er in je omgeving naar de rol van opdrachtgever wordt gekeken. Je leert daarnaast nieuwe manieren om naar je rol te kijken. Hierdoor herken je sneller welke dilemma’s spelen en krijg je meer manieren aangereikt om met deze dilemma’s om te gaan. Je krijgt meer inzicht in eigen manier van werken en je komt ook terug met ideeën over hoe je deze nog weer effectiever kunt maken.
Praktische gegevens
De interactieve cursus duurt twee uur. Meestal organiseren we de sessie in company met bijvoorbeeld je management- of directieteam, het college of voor een specifieke groep opdrachtgevers. Kosten zijn op aanvraag. BTW is niet verschuldigd. Vanwege de opzet, digitaal, en de duur, 2 uur, kan de cursus op elk door u gewenst moment plaatsvinden dus ook bijvoorbeeld in de randen van de werkdag. De groep is bij voorkeur niet groter dan 8 personen (max 12). Je krijgt achteraf tevens de e-versie van het boek ‘Opdrachtgeverschap in negen paradigma’s’ waarin negen vooraanstaande auteurs op het gebied van opdrachtgeverschap een inleiding hebben geschreven over de manier waarop zij het opdrachtgeverschap beschouwen. De docenten van de cursus zijn Edwin van Dieën en/of Jan den Hollander, tevens de redacteuren van het genoemde boek.